top of page
  • Writer's pictureToni Lempinen

Tietoinen läsnäolo - kuinka tyyni mielesi on?



Pysähdy hetkeksi. Rauhoita mielesi ja lopeta se, mitä juuri nyt olet tekemässä. Mikäli se ei juuri tällä hetkellä ole mahdollista, palaa tämän postauksen luo kun sinulla on hetki aikaa. Jos kaikesta huolimatta ahdistaa, stressaa, pelottaa, huolestuttaa... mitä tahansa... nyt on oikea hetki käydä mielesi äärelle.


"Mindfulness - Tietoisuustaito, myös tietoisuustaidot, tietoinen läsnäolo, hyväksyvä tietoinen läsnäolo tai mindfulness, tarkoittaa tietoista läsnäoloa ja tietoisuutta mielen tuottamista kokemuksista ja tulkinnoista; mielen tyynnyttämistä ja kehon omien kokemusten uteliasta ja hyväksyvää havainnointia; oman olon kuuntelemista." 

  Kuinka tyyni mielesi on tällä hetkellä? Stressaako työ tai koulutehtävät? Ahdistaako maailman meno ja se, että Afrikan lapset näkevät nälkää samalla kun et osaa päättää mitä valita suosikkiravintolasi ruokalistalta illalliseksi? 

Keskitytään seuraaviin kysymyksiin: Mihin asioihin voit oikeasti vaikuttaa tällä hetkellä? Miten asiat ovat elämässäsi juuri tällä hetkellä? Mitä näet ympärilläsi? Mitä tuntemuksia tunnet kehossasi juuri tällä hetkellä? Mistä olet kiitollinen tällä hetkellä? 


Vastaan itse näihin kysymyksiin antaakseni esimerkin samalla kun teen havaintoja ympärilläni vallitsevasta todellisuudesta. 

Olen elossa. Päälläni minulla on bokserit ja t-paita. Istun harmaalla tuolilla, jonka olen ostanut Ikeasta ja koonnut aivan itse. Emma voi todistaa. Kuuntelen klassista musiikkia, joka rauhoittaa mieltäni ja auttaa keskittymään. Oikealla puolellani on tuuletin ja kännykkä. Oikealla on myös sekainen ja petaamaton vuoteeni. Voisin pedata sen viimeisen päälle, mutta juuri tällä hetkellä minulle riittää se, että sänky on ja pysyy siinä. Voin käydä pötkölleni siihen milloin tahansa. Läppärin takana on kaaos. Kaaos ärsyttää minua ja voisin siivota sen pois milloin tahansa, mutta kaaos tai oikeastaan kaaoksen aiheuttama ärsytys ei haittaa minua liikaa. Muuten minun on hyvä olla. 

Olen pienen kotini makuuhuoneessa. Tänään minulla on ansaittu vapaapäivä. Unirytmini on sekaisin viiden yövuoron jäljiltä. Yritän vähitellen palautua normaaliin rytmiin vain jatkaakseni viidellä yövuorolla keskiviikosta eteenpäin. Asunnossani on sähköt. Mahani on täynnä, koska olen hiljattain nauttinut ravitsevan aterian katsoessani Netflixiä. Koen itseni kohtuullisen terveeksi. Hengitykseni on tasaisen raskasta, aivan niin kuin se on aina ollutkin. Minulla ei ole kipuja. Istun mukavassa asennossa. 





Minulla on jääkaappi, jossa on ruokaa. Minulla on vaatekaappi, jossa on vaatteita. Minulla on katto ylläni. Minulla on vuode, jossa nukkua. Olen rikkaampi kuin 75% maailman väestöstä. Minulla on pankkitili, jossa on rahaa. Minulla on lompakko ja säästöjä. Olen osa 8% maailman rikkaimpia ihmisiä. 

Miten nämä kaikki asiat voivat ollakaan itsestäänselvyyksiä meistä niin monelle? Joskus myös minullekin. Asia ei näin ole ja siksi voimmekin pitää itseämme äärimmäisen onnekkaina yksilöinä, että olemme saaneet syntyä tällaiseen yhteiskuntaan. Myös Suomessa meillä on kuitenkin vähäosaisia, jotka pinnistelevät päivästä toiseen vain todetakseen aamu toisensa jälkeen "Ai, minähän heräsin. Olen tänäänkin elossa.". Maailmassa ei ole yhtä ainutta täydellistä yhteiskuntaa tai valtiota. Asiat voisivat aina olla paremmin. Joskus unohdamme miten hyvin asiat oikeastaan ovatkin ja siksi vastaavia tietoisuus- ja kiitollisuusharjoituksia kannattaa tehdä silloin tällöin. 

Korostan myös, että vastaavanlaiset harjoitukset eivät poista esimerkiksi masennusta tai ahdistusta, jotka vaativat terapiaa ja lääkehoitoa. Näiden harjoituksien avulla elämään voi löytää kulmakiviä ja pohjaa, josta lähteä rakentamaan jotain uutta ja kaunista. Otetaan ensin selvää, millä elämässä todella on merkitystä. 

Yksin en voi poistaa Afrikan lasten kohtaamaa nälkää. Yksin en voi pysäyttää ilmaston muutosta. Yksin en voi lopettaa maailman sotia. Eikä minun yksin tarvitsekaan. Pienillä valinnoilla ja teoilla voin vaikuttaa suuriinkin asioihin. Luoda jotain parempaa. 




Kiitos, kun luit tämän. Kiitos, kun olet siinä ja nyt.

70 views0 comments
bottom of page